Barnehagelederes rolleforståelse i implementeringen av en statlig initiert prosess

Forfattere

  • Linda Janninger Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, Norge
  • Paal Eckhoff Salvesen Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, Norge
  • Ingvild Åmot Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, Norge
DOI: https://doi.org/10.23865/nbf.v21.428

Sammendrag

Artikkelen setter søkelys på betydningen av ledelsesprosesser som skjer i forbindelse med implementering av statlige kompetansehevingsprosesser i norske barnehager. Inkludering av alle barn og tidlig innsats vektlegges som viktig for å fremme demokrati og likestilling (Meld. St. 6 (2019–2020)). «Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis» er en slik planlagt prosess, og innebærer et systemrettet samarbeid mellom barnehager og blant annet pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) gjennom kompetanseutvikling innenfor det spesialpedagogiske feltet. Ledere i barnehagene får en viktig nøkkelrolle i denne prosessen, i utrullingen av den og i gjennomføringen av det tverrfaglige og tverretatlige samarbeidet som rettes mot det enkelte barnet og barnets familie. Våre funn viser at styrerne har tillit til de statlig styrte prosessene og til aktørene som er involvert Kompetanseløftet. I den sammenhengen ser vi lite refleksjon over omfang, innhold og mål i det arbeidet som er satt i gang. Dette kan være uttrykk for leders tillit til retningslinjer og politisk-administrativ styring, men kan også forstås som en ukritisk tilnærming til politisk-administrativ styring som aktualiserer en diskusjon om leder som organisasjonens portvokter. Vi ser altså en ambivalens i materialet som er interessant å diskutere i lys av teori om strategisk og utadrettet ledelse. Funnene er basert på kvalitative intervjuer.

ENGLISH ABSTRACT

Kindergarten-leaders’ understanding of their role in the implementation of a state-initiated process

The article highlights the importance of management processes that take place in connection with the implementation of state-planned competence-raising processes in Norwegian kindergartens. The article discusses how a selection of kindergarten leaders experience the process associated with the implementation of the Competence Boost at an early stage and how trust and competence affect the handling of the process. The findings show that the leaders have confidence in the state-controlled processes, but we see little reflection on the scope, content and goals of the work that has been initiated. This may be understood as an uncritical approach to political-administrative management that actualizes a discussion about the leader as the organization’s gatekeeper. 

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Publisert

2024-02-15

Hvordan referere

Janninger, L., Salvesen, P. E., & Åmot, I. (2024). Barnehagelederes rolleforståelse i implementeringen av en statlig initiert prosess. Nordisk barnehageforskning, 21(2), 20–41. https://doi.org/10.23865/nbf.v21.428

Emneord (Nøkkelord):

barnehage, Kompetanseløftet, ledelsesprosesser, tillitsbasert kompetanseutvikling